Keskkonnaministeerium andis mullu käskkirja, millega peatati mitme kaevandaja kaevandamislubade menetlus seoses ettepanekuga Nabala Maastikukaitseala moodustamiseks. Rahulolematud kaevandajad pöördusid õiguse saamiseks kohtusse.
Kohus arutab homme Nabala kaevandamislubade menetlemise peatamist
«Lubjakivikaevandajad taotlevad Tuhala Nõiakaevust mitte kaugele Nabala karstialale nelja kaeveluba, kuid MTÜ Tuhala Looduskeskus tegi keskkonnaministeriumile ettepaneku moodustada Nabala karstiala piires kaitseala, mille menetlus käib,» võttis MTÜ Tuhala looduskeskuse juhataja Ants Talioja toimuva kokku. «Seetõttu kaevelubade menetlus peatati, mille peale Paekivitoodete Tehas OÜ ja AS Riverito (endine Merko Kaevandused) kaebasid keskkonnaministeeriumi kohtusse.»
Kohtuistung toimub homme hommikul.
MTÜ Tuhala Looduskeskus esitas keskkonnaministeeriumile 2010. aastal ettepaneku Nabala karstiala kaitse alla võtmiseks riikliku tähtsusega Nabala maastikukaitsealana. Ala paikneb Kose, Kiili, Kohila ja Saku valla piiride ristumiskohas.
Ettepaneku kohaselt moodustataks ala juba olemasolevate kaitsealade – Rahaaugu hoiuala, Tammiku looduskaitseala, Pahkla maastikukaitseala (Kohila valla kohaliku omavalitsuse tasandil moodustatud kaitseala) – ning moodustatavate kohaliku omavalitsuse tasandi kaitsealade – Lutsa, Tagadi ja Kurevere maastikukaitsealade baasil. Ala kavandatavaks pindalaks on ettepaneku kohaselt 5533 hektarit.
Mullu juunis andis keskkonnaministeeriumi kantsler käskkirja, millega peatati Paekivitoodete Tehase OÜ ja veel kahe ettevõtte kaevandamislubade menetlus seoses MTÜ Tuhala Looduskeskuse esitatud ettepanekuga Nabala Maastikukaitseala moodustamiseks ja Nabala lubjakivimaardla piirkonnas täiendavate uurimistööde tegemisega.
Mullu septembris pöördus käskkirja tühistamiseks kohtusse Paekivitoodete Tehase OÜ ning käesoleva aasta alguses võttis Tallinna Halduskohus menetlusse ka kaevandaja AS Riverito sarnase sisuga kaebuse.
Riverito on seisukohal, et ministeeriumi käskkiri on tühine haldusakt või siis õigusvastane haldusakt, mis tuleb tühistada. Nimelt rikkuvat käskkiri kaebuse esitaja õigusi, kuna kaevandamise loa menetluse täiendav ning tähtajatu peatamine lükkab kaebuse esitaja loa andmise taotluse lahendamise määramatusse aega tulevikus.
Riverito leiab, et ühtlasi peatas ministeerium oma käskkirjaga õigusvastaselt ning ilma mis tahes aluseta käimasoleva keskkonnamõju hindamise menetluse. Riverito on seisukohal, et ministeeriumi kantsleril, kes käskkirja allkirjastas, puudus pädevus selle käskkirja andmiseks.