Suur pikaajaline oht Läänemere keskkonnale on eutrofeerumine, mille üheks põhjustajaks on tihe laevaliiklus. Seejuures peaks laevaliiklus kasvama võrreldes aastaga 2000 aastaks 2020 umbes 50 protsenti.
Suurenev laevaliiklus saastab Läänemerd
Läänemeremaade koostöökoda HELCOM ei suutnud sel nädalal kokku leppida ajakava kogu merd katva lämmastikoksiidide heite piiramise ala (NECA) loomiseks, teatas Eestimaa Looduse Fond (ELF).
Suurim pikaajaline oht Läänemere keskkonnale on eutrofeerumine, mille peamiseks põhjustajaks liigne lämmastikku sissekanne. Üheks saastekanaliks on õhu kaudu veekeskkonda sattuv lämmastik, mis pärineb laevaliikluse heitgaasidest.
ELFi andmetel kasvab laevaliiklus ise aga võrreldes aastaga 2000 aastaks 2020 tõenäoliselt umbes 50 protsenti. Eelmisel aastal leppisid HELCOM-i maad kokku, et NECA loomine täpsustatakse aastal 2011.
«Me kutsume Läänemeremaade valitsusi juba sel aastal erimeelsusi ületama ja viima ellu aastal 2010 võetud kohustus loomaks siia NECA,» ütles Eestimaa Looduse Fondi eutrofeerumisekspert Kristjan Piirimäe. «Viimane võimalus selleks on HELCOM-i esindajate kohtumisel 5. - 6. detsembril Helsingis.»
Laevade heitgaasidest pärineb umbes viis protsenti Läänemerre sattuvast lämmastikust. Keskkonnasõbralikumate kütuste ja tehnoloogiate kasutusevõtuga oleks laevadelt pärit heidet võimalik vähendada kuni 80 protsenti.
Lämmastikoksiidide heite piiramise ala (ka NOx-heite kontrolli piirkonnad, inglise keeles NOx Emission Control Area - NECA) on Helsingi Komisjoni (HELCOM) meede Läänemere elukeskkonna kaitseks. HELCOM tegeleb Läänemere merekeskkonna kaitsmisega Euroopa Liidu, Eesti, Leedu, Läti, Poola, Rootsi, Saksamaa, Soome, Taani ja Venemaa ühises koostöös.
2007. aasta novembris võtsid HELCOM-i osalisriigid ja Euroopa Liit vastu uuendusliku Läänemere tegevuskava, millega tahetakse saavutada 2021. aastaks Läänemere hea ökoloogiline seisund ja mille peaeesmärk on vähendada ja piirata inimtegevusest põhjustatud reostusmõju.