Alaska ülikooli professor Richard Steiner arvab, et naftakatastroof Soome lahel on siinse tiheda laevaliikluse tõttu tulevikus lihtsalt paratamatu.
USA ekspert peab naftaõnnetuse tõenäosust Soome lahel väga suureks
Steineri hinnangul tuleb küsida mitte kas see juhtub, vaid millal see juhtub, vahendas Helsingin Sanomat. «Tõsine, suur naftaõnnetus juhtub ühel päeval, siin on nii palju liiklust,» hoiatas ekspert. «Oht on väga suur.»
«Karilesõitmine, kokkupõrge teise alusega või tulekahju laeval tähendab seda, et Soome lahte voolab järsku kümneid tuhandeid tonne toornaftat või kütteõli,» tõi ta näiteks. «Olge valmis meeskonna vigadeks.»
Soome lahel veetakse tänavu umbes 150 miljonit tonni naftat, samas kui ennustatakse mahtude suurenemist seitsme aasta pärast juba isegi kuni 250 miljoni tonnini.
Eriti keeruline oleks reostuse tõrjumine talvistes oludes. Külmas vees hajub õli ka palju aeglasemalt ning säilitab kauem ka mürgisuse.
Steineri sõnul tuleb üha tiheneva liikluse tõttu nõuda kõikidele laevadele oskuslikku meeskonda ning kehvas seisukorras aluseid ei tohiks jääoludes kogenematute meeskondadega üldse Soome lahele lubada.
«Inimlik eksimus on alati võimalik. Tehnika võib petta, mistõttu on kahekordse kere ja topeltpõhjaga varustatud alused iseenesestmõistetavad,» tõdes ekspert, kes tegeles põhjalikult ka Exxon Valdezi põhjustatud keskkonnakatastroofiga Alaska rannikul.
Seal võeti pärast aastatetagust suurõnnetust kasutusele täiendavad meetmed laevaliikluse jälgimiseks ning tankereid saadavad nüüd alati ka suure veojõuga puksiirid, mis on varustatud ka reostustõrjeks vajalike seadmetega.
Anchorage’is töötavat ameeriklast peetakse üheks maailma hinnatumaks naftaõnnetuste eksperdiks. Kahe aasta eest nõustas ta näiteks liibanonlasi, kui Iisrael hävitas sõjas selle riigi rannikul asuva rafineerimistehase.