Põllumehed ootavad luba lumelükkamisel erikütust kasutada

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Harjumaal Oru asulas tõmbas Taavi Liht eile lõuna ajal traktoriga lumest välja teeserva kinni jäänud voeautot.
Harjumaal Oru asulas tõmbas Taavi Liht eile lõuna ajal traktoriga lumest välja teeserva kinni jäänud voeautot. Foto: Raigo Pajula

Kuigi vallateed uppusid üleeile lumemöllu, pidid traktoriomanikest talumehed seda, käed rüpes, pealt vaatama. Lähiajal võib tulla muutus – põllumajandusminister taotleb, et teid lahti lükkavatel põllumeestel lubataks kasutada erimärgistatud kütust.



Kuu aja eest kontrollisid maksu- ja tolliameti (MTA) töötajad traktoreid, mis puhastasid Halinga vallas vallavanema palvel teid lumest. Nad leidsid traktorite paakidest erimärgistatud kütust, mida tohib kasutada vaid põllumajandustöödel, ja valmistusid sahameestele kopsakat trahvi tegema.



Põllumehed kutsusid kohale vallavanem Ülle Vapperi, kel õnnestus tolliametnikke veenda karistamisest loobuma. Vapper esitas sel teemal küsimuse riigikogu liikmele Mark Soosaarele.



Piiri keeruline tõmmata


Soosaar päris 13. jaanuari riigikogu infotunnis aru põllumajandusminister Helir-Valdor Seederilt. Seeder ütles, et maanteedel lumelükkamine ei ole seaduse järgi põllumajandustöö ja sellest probleemid tulenevadki.



«Me oleme varasematel aastatel kokku leppinud, et kui põllumajandustootjad tulevad sellistel keerulistel aegadel maapiirkondades appi kohalikele omavalitsustele ja lükkavad lahti külateed, siis rahalisi sanktsioone ei rakendata, » selgitas minister. «Sest sellest tööst võidab kogu ühiskond ning see on vajalik töö ja appitulek riigile ja kohalikele omavalitsustele.»



Seeder lubas teemaga tegeleda ja praeguseks on põllumajandusministeeriumis valminud kiri rahandusministeeriumile. Selles teeb Seeder ettepaneku senist korda muuta ja lubada erimärgistatud kütust kasutada lume lükkamisel –  ka siis, kui tegemist pole erakorralise tööga, vaid kui vald sõlmib näiteks kohaliku talumehega lepingu.



MTA tollikorralduse osakonna juhtaja Urmas Järgi sõnul on seaduses lubatud erimärgistatud kütust kasutada traktoris põllumajanduslikel eesmärkidel. «Teisalt on praktikas tihti väga keeruline tõmmata piiri, kus põllumajanduslikud eesmärgid lõpevad ja muud eesmärgid algavad,» ütles Järg.



Erimärgistatud diislikütust ei tohi kasutada traktorites, mis lükkavad lahti avalikke teid. «Küll aga on kasutamine lubatud, kui põllumees oma põhitegevuse raames lükkab lahti tee, et loomalauta, põllule jne toimetama pääseda,» lisas Järg. «Ning kui sinna tee äärde jääb ka naabri talu, mis lumelükkamise tulemusel saab lumevaba juurdepääsutee, pole ka see otseselt keelatud.»



Seadus vajab ülevaatamist


Lõplikku ja igas olukorras kehtivat vastust on Järgi hinnangul seega raske anda ning MTA on lähenenud asjale juhtumipõhiselt. Lund koristavate põllumasinate kontrollimine ei ole Järgi sõnul MTA esmaülesanne ja amet nõustub, et avalike teede koristamiseks kütust vahetada on ülimalt tülikas. Samas on tegu siiski ebaseadusliku kütusekasutamisega.



MTA on seisukohal, et kütuste erimärgistamise süsteem vajab ülevaatamist. Ka teistes valdkondades, nagu metsandus, ehitus, kaevandamine, tuleb ette juhtumeid, kus erimärgistatud kütuse kasutamise õiguspärasuse kohta on keeruline üheseid otsuseid teha, lisas Järg.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles