Ekspert: jäätunud Soome laht on laevadele väga ohtlik

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Erik Henno
Copy
Jäälõhkuja Tarmo.
Jäälõhkuja Tarmo. Foto: Küllike Rooväli/Postimees

Tallinna Tehnikaülikooli meresüsteemide instituudi vanemteadur Tarmo Kõuts hoiatab, et jäätunud Soome lahel on laevaõnnetuste, sealhulgas tankerikatastroofide tõenäosus kümme korda suurem.

Just jää- ja meresõidu ohutuse tagamisega Soome lahe dünaamilistes jäätingimustes tegeleb praegu töös olev Euroopa Liidu nelja-aastane teadusprojekt Safewin, vahendas ERR Uudised «Aktuaalset kaamerat».

«Praegused prognoosid näitavad, et kui laevaintsidentide ja avariide tõenäosus suvel on palju väiksem kui jäätingimustes, siis tõenäoliselt see (laevaõnnetus tankeriga) juhtub talvel,» ütles Safewin projektiga tihedalt seotud Kõuts, kelle sõnul oli õnnetusi kõige arvukamalt 2002-2003 aasta talvel, kus registeeritud intsidentide arv jõudis isegi 250-300-ni

Jäämägesid Läänemerel küll ei liigu, kuid kõige kõrgem siin mõõdetud rüsijää kuhi on ulatunud 27 meetrini, millest veel ohtlikum on Soome lahel aga see, et tuule poolt pingesse aetud jää võtab laevad justkui oma embusse ja tekib jääsurutis.

Kõutsi sõnul on tüüpiline olukord, mis jääsurutise tingimustes juhtub, see, et laevad sõidavad jäämurdja järel karavanis, kuid jääsurutise tõttu lahtine kanal sulgub nii kiiresti, et karavanis kõige nõrgem laev ei ole võimeline enam teistele järgnema ning järgmine laev sõidab talle tagant sisse.

Märksõnad

Tagasi üles