Tartu teadlased lõid naftareostuse riskide hindamiseks veebirakenduse

OILRISK veebi rakendati olukorra hindamiseks mullu septembris, kui tanker Kyeema Spirit oli Aegna saare juures madalikule sõitnud.

FOTO: Andres Haabu

TÜ teadlaste loodud OILRISK veebirakendus aitab hinnata Soome lahe võimaliku naftareostuse keskkonnariske, aidates ava- ja rannikumere reostustõrje operatsiooni juhtimisel otsuseid vastu võtta.

«OILRISK veebi on edukalt katsetatud ja kasutatud mitmetel Eesti reostustõrjeõppustel nagu Pärispea nafta 2011 ning Puhas Meri 2012, mille peamisteks eesmärkideks oli harjutada naftatõrjeoperatsioonideks valmisolekut ning reageerimist koostöös erinevate kaasatavate ametkondadega,» rääkis TÜ Eesti mereinstituudi meresüsteemide osakonna juhataja Robert Aps.

Apsi sõnul kasutati antud õppustel OILRISK veebi erinevatest aspektidest lähtuvalt, mis võimaldas hinnata naftareostuse liikumist reaalsetes tingimustes ning erinevate naftatõrje stsenaariumite tõhusust ja kaasnevat ökoloogilist riski, et seeläbi vähendada võimalikke Soome lahe naftareostuste keskkonnakahjusid.

OILRISK veebi rakendati ka mullu septembris 250 meetri pikkuse tankeri Kyeema Spirit Aegna saare juures madalikule sõidul tekkinud olukorra hindamiseks.

OILRISK veebirakendus võetakse kasutusele keskkonnaministeeriumi, siseministeeriumi ja majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalas nii koolitustel, reostustõrje õppustel kui ka tegelikus kriisisituatsioonis. «Seniste praktiliste kogemuste põhjal on OILRISK veebirakendust hinnatud kui tõhusat abivahendit reostustõrje operatsioonide juhtimisel ning oluliste ja kriitiliste otsuste vastuvõtmisel kiiret reageerimist vajavates situatsioonides,» ütles Aps.

Lisaks TÜ Eesti Mereinstituudile osalesid projektis Helsingi Ülikool, Aalto Ülikool, Soome Keskkonnauuringute Instituut ja Kotka Merendusuuringute Keskus. 

Tagasi üles